Blog > Komentarze do wpisu

Jak wypełniać ankiety?

Wypełnianie ankiet nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Często zdarza się, że po odpowiedzi na kilka pierwszych pytań jesteśmy eliminowani z dalszej części badania. Z drugiej strony bywają ankiety, które stają się strasznie długie, a do tego monotonne. Dziś napiszę kilka słów o wypełnianiu ankiet.
Po pierwsze rozpoczynając wypełnianie ankiet warto znaleźć na to odpowiednią ilość czasu. Zazwyczaj w zaproszeniu mamy przewidziany orientacyjny czas wypełnienia proponowanego badania (chociaż wydaje mi się, że w większości przypadków czas ten jest zawyżony i ankietę można spokojnie i uważnie wypełnić w krótszym, niż sugerowanym czasie). Warto wziąć to pod uwagę w momencie rozpoczynania ankiety. Po drugie często zdarza się, że w zaproszeniu podany jest również temat badania. Dzięki temu wiemy już na wstępie czy dany temat nas interesuje, co zapewni nam brak monotonii. Poza tym ankiety prawie zawsze dopasowywane są do naszych cech, zainteresować, informacji demograficznych, które podaliśmy podczas procesu rejestracji (na przykład w ankiecie wstępnej). To na podstawie tych danych otrzymujemy zaproszenia dopasowane chociażby do wieku, wielkości zarobów czy płci. Mężczyzna raczej nie otrzyma ankiety związanej z podpaskami, a kobieta badania związanego z męskimi perfumami. 
Zazwyczaj ankieta składa się z dwóch części. Ankieta właściwa to część związana z badaniem. Znajdują się w niej pytania dotyczące tematu badania i jest ona dłuższa. Druga część to pytania dotyczące respondenta. Należą do nich pytania o dane demograficzne (płeć, wiek, wielkość wynagrodzenia, miejsce zamieszkania itp.) oraz pytania wstępne do ankiety (np. czy używamy sosów, kupujemy jakieś produkty lub czy mamy auto). Część ta często występuje na początku i od jej wypełnienia zależy dalsza część ankiety. Zdarza się jednak też tak, że pytania demograficzne znajdują się na końcu i mają tylko charakter statystyczny do przydzielenia danego respondenta do danej grupy konsumentów. 
Tutaj pojawia się moja pierwsza rada. Nie naciągajcie zbytnio prawdy. Skoro otrzymaliśmy już zaproszenie to znaczy, że na podstawie jakieś cechy zostaliśmy do niej przydzieleni. Ważne jest więc podanie faktycznych danych demograficznych, ponieważ jedna inna, niż w profilu odpowiedź może spowodować odfiltrowanie nas od ankiety i eliminacje z jej dalszej części.
Do tego trzeba jeszcze pamiętać o pytaniach kwalifikujących. W każdej ankiecie na początku pojawia się pytanie czy znasz jakieś marki, czy lubisz dany produkt albo czy używasz danego produktu. Odpowiedź na nie to w 95% pewność, że zostaniemy wyeliminowani. Czasami trzeba wybrać konkretny produkt czy markę z listy i tutaj radzę już odpowiadać zgodnie z prawdą. Zaznaczenie wszystkich opcji może sprawić, że ankieta będzie dla nas bardzo długa. 
Badanie właściwe to zazwyczaj mnóstwo pytań, które dotyczą różnych aspektów. Zazwyczaj od ogólnego tematu przechodzimy stopniowo w bardziej szczegółowe pytania dotyczące konkretnych produktów, reklam czy marek. W ankietach często pojawiają się materiały video czy graficzne, do których musimy się odnieść. Niektóre pytania są dość rozbudowane i wymagają zaznaczenia wielu pól, inne z kolei wymagają wpisania kilku słów od nas w ramach przemyśleń na temat danego produktu. Są też krótkie pytania działające na zasadzie tak/nie. Poza tym ankiety bywają nastawione na kilka produktów i wybór jednego lub dwóch może sprawić, że nie będziemy musieli odpowiadać na przygotowane pytania dotyczące innych produktów, których nie wybraliśmy na samym początku. 
Ważne jest również nie przeklikanie ankiety. Czasami w ankiecie znajdują się pytania pułapki, które pozwalają na wyłapanie nieuwagi respondenta.Są to pytania wplecione w środek ankiety i polegają na przykład na zaznaczeniu wskazanej odpowiedzi. Bezmyślne zaznaczanie odpowiedzi może doprowadzić więc do wyeliminowania z ankiety lub nienaliczenia punktów. Innym sposobem na sprawdzenie jakości wywiadu jest jego długość. Zbyt szybkie wypełnienie badania pozbawiło mnie kilka razy punktów. Panel zarzucił, że ankieta została wypełniona zbyt szybko. Zalecam więc wolniejsze i uważniejsze wypełnianie, żeby panel nie pozbawił nas wynagrodzenia.
Tyle na dziś odnośnie rad dotyczących wypełniania ankiet. Pamiętajcie, że badania rynku to wyrażanie własnych opinii, które będą brane pod uwagę przy rozwoju marek czy produktów. Warto więc podejść trochę rzetelnie do tego zajęcia, nawet jeżeli robisz to tylko dla wynagrodzenia.
piątek, 27 stycznia 2017, azdamus

Polecane wpisy