poniedziałek, 18 czerwca 2018

Z nieco większym opóźnieniem, niż zwykle, ale najważniejsze, że już jest. Pora na podsumowanie maja!

Poprzedni miesiąc był dość przeciętny. W przeciągu całego maja udało uzbierać się punkty o wartości nieco ponad 42 złotych. Wynik zdecydowanie gorszy, niż w kwietniu.

Do najlepszych paneli mogę zaliczyć:

1) Cenne Opinie - 25%

2) Global Test Market - 20%

3) i-Say - 18%

A pierwszą piątkę zamykają ASK GFK (13%) oraz Toluna (11%). Na wyróżnienie zasługuje jeszcze panel Research Online. Pozostałe panele to mniej niż 3%, a na trzech panelach nie zarobiłem nic.

W przeciwieństwie do poprzedniego miesiąca w tym na wyróżnienie zasłużyło tylko sześć paneli czyli zaledwie połowa tych, w których jestem zarejestrowany. Jak więc widać na dobry wynik składa się aktywność na wszystkich panelach. Wyłączenie kilku z nich sprawia, że wyniki są zdecydowanie gorsze. Nie warto więc skreślać paneli nawet, jeżeli zaproszeń jest mało albo ankiety są słabo płatne.

W maju miała miejsce jeszcze jedna zmiana, jeżeli chodzi o panele. Otóż zmienił się zasady naliczania punktów w Global Test Market. Dotyczyła ona zmiany punktów i ich naliczania. Dotychczasowe punkty zostały przeliczone odpowiednim współczynnikiem na Life Points i teraz na konto doliczane są punkty pod taką nazwą. Niewiele to zmienia, ale trzeba pamiętać, że zwiększył się próg wypłaty, ale za każdą ankietę otrzymujemy więcej punktów. Nie wiem jeszcze czy jest to zmiana tylko kosmetyczna czy też kryje się za nią jakaś korzyść albo strata. Czas pokaże  czy zmiana jest odczuwalna czy też nie.

Kolejne podsumowanie za miesiąc, a tym czasem zachęcam do odwiedzania profilu na Facebooku i likeowania profilu (link poniżej). Dzięki temu szybciej dowiesz się o nowym wpisie na blogu.


RESPECT YOUR MONEY NA FACEBOOKu

 

poniedziałek, 04 czerwca 2018

Przedstawiony w poprzednich wpisach przykład planu pokazuje przede wszystkim jak dużą i skomplikowaną instytucją jest gospodarstwo domowe. Dom składający się tylko z trzech osób, to wiele kategorii wydatków, o których nie zawsze pamiętamy. 

Wskazany przykład jest nie tylko bardzo szczegółowy, ale przede wszystkim obszerny. W takiej formie pokazuje on nie tylko wydatki bieżące, ale również szereg wydatków, które można zaplanować, ale nie zawsze są one ujmowane w budżecie domowym.

Na pewno wielu z was zastanawia się skąd takie dane. Nie jest to przykład wzięty z życia. Informacje w tym planie zostały całkowicie przeze mnie wymyślone, chociaż starałem się określać je w miarę realnie. 

Czy więc realne jest, żeby taka rodzinie rocznie wydawała blisko 60 tysięcy złotych? Czy wydatki na poziomie prawie 5 tysięcy złotych miesięcznie to dobry przykład?

Myślę, że tak...

 

 

Ja nie ponoszę takich wydatków. Co więcej, gdybym je ponosił, to na pewno byłbym już zadłużony. Wielu z was powie, że takie wydatki to nie ich liga, że nie stać ich na takie wydatki. Też tak uważam. Pytanie tylko czy wskazaną w przykładzie rodzinę na to stać?

Dowiemy się tego dopiero znając ich przychody. Proponuję kilka wariantów związanych z przychodami pokazanej w przykładzie rodziny. Najpierw jednak kilka przeliczników wynagrodzeń w kwocie brutto przeliczonych na kwoty netto. Ułatwi to postrzeganie każdej z sytuacji. Obecnie wybrane wynagrodzenia przedstawiają się tak:

- 2000 zł brutto - 1459 zł netto (minimalne wynagrodzenie)

- 3000 zł brutto - 2156 zł netto

- 4577 zł brutto - 3256 zł netto (średnia krajowa)

- 10000 zł brutto - 7034 zł netto

 

Teraz czas na kilka scenariuszy pokazujące faktyczną sytuację gospodarstwa domowego mającego wydatki na poziomie około 4850 zł miesięcznie. Oto one:

1) 2 x minimalna krajowa - 2 x 1459 zł = 2998 zł.

Przychód:2998 zł

Wydatki: 4850 zł

Wynik: - 1852 zł (strata)

2) 1 x minimalna, raz 3000 brutto - 1459 zł + 2156 zł = 3615 zł.

Przychód: 3615 zł

Wydatki: 4850 zł

Wynik: - 1235 zł (strata)

3) 2 x 3000 brutto - 2 x 2156 zł = 4312 zł.

Przychód: 4312 zł

Wydatki: 4850 zł

Wynik: -538 zł (strata)

4) minimalna i średnia krajowa - 1459 zł + 3256 zł = 4715 zł.

Przychód: 4715 zł

Wydatki: 4850 zł

Wynik: -135 zł (strata)

5) 3000 zł brutto i średnia krajowa - 2156 zł + 3256 zł = 5412 zł.

Przychód: 5412 zł

Wydatki: 4850 zł

Wynik: 562 zł (nadwyżka)

6) dwie średnie krajowe - 2 x 3256 zł = 6512 zł.

Przychód: 6512 zł

Wydatki: 4850 zł

Wynik: 1662 zł (nadwyżka)

7) Przychód w kwocie 10000 zł - 7034 zł

Przychód: 7034 zł

Wydatki: 4850 zł

Wynik: 2184 zł (nadwyżka)

 

Patrząc na wszystkie przedstawione scenariusze widać wyraźnie, że przy trzech pierwszych wariantach gospodarstwo domowe nie będzie w stanie sfinansować zaplanowanych wydatków. Przychód wszystkich członków rodziny na poziomie 6000 zł brutto nie pozwala na pokrycie planowanych wydatków.

Dopiero przy zarobkach rzędu 6600 zł brutto rodzina może myśleć o dopięciu budżetu, chociaż i tak budżet wskazuje na delikatną stratę. Przy pewnej korekcie wydatków i zmniejszeniu kilku pozycji możliwe jest zbilansowanie budżetu domowego.

Nadwyżka w budżecie pojawia się przy zarobkach rzędu 7500 zł. W takim poziomie miesięczna nadwyżka może wynieść nawet ponad 500 zł. Kwota ta stanowić może oszczędności. Kolejne scenariusze pokazują tylko wzrost nadwyżki wraz z wzrostem przychodów.

Pytanie zasadnicze dotyczy oczywiście realiów panujących w naszym kraju. Nie każdy dorosły członek gospodarstwa domowego zarabia na poziomie średniej krajowej, co w przedstawionym przykładzie pozwalałoby na generowanie nadwyżki budżetowej. Realne są raczej zarobki oscylujące w okolicach minimalnego wynagrodzenia czy też pensji w kwocie 3000 zł brutto. 

Inną kwestią jest to, że nie zawsze para zarabia tak samo. Zazwyczaj jedna z osób zarabia więcej, a więc pamiętajcie, że liczy się suma przychodów, a nie fakt czy zarobki są na równym, stabilnym dla każdego zarabiającego członka rodziny poziomie.

 

 

 

Pamiętajcie również o profilu na FB

poniedziałek, 28 maja 2018

 

Poniżej zestawienie, które szczegółowo przedstawia założenia z przykładu, który zaprezentowałem w poprzednim poście.

 

 

Lista wydatków: Miesięcznie Rocznie % Całości
1) Związane z mieszkaniem:

     1 150,00 zł

    13 800,00 zł 23,72%
- wynajem         800,00 zł       9 600,00 zł 16,50%
- czynsz administracyjny         350,00 zł       4 200,00 zł 7,22%
- podatek od nieruchomości                -   zł                -   zł  
- inne                -   zł                -   zł  
2) Media:           96,00 zł       1 152,00 zł 1,98%
- woda                -   zł                -   zł  
- energia           72,00 zł         864,00 zł 1,49%
- gaz           24,00 zł         288,00 zł 0,50%
- ogrzewanie                -   zł                -   zł  
- wywóz śmieci                -   zł                -   zł  
- inne                -   zł                -   zł  
3) Telekomunikacja:         250,00 zł       3 000,00 zł 5,16%
- telefon         150,00 zł       1 800,00 zł 3,09%
- telewizja (również na żądanie, itp.)           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- Internet           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- oprogramowanie do komputera, smartfona itp.                -   zł                -   zł  
- inne                -   zł                -   zł  
4) Zobowiązania:         100,00 zł       1 200,00 zł 2,06%
- raty kredytów         100,00 zł       1 200,00 zł 2,06%
- raty pożyczek                -   zł                -   zł  
- pożyczki od znajomych, rodziny                -   zł                -   zł  
- inne                -   zł                -   zł  
5) Jedzenie:         800,00 zł       9 600,00 zł 16,50%
- zakupy         600,00 zł       7 200,00 zł 12,38%
- jedzenie poza domem         200,00 zł       2 400,00 zł 4,13%
- alkohol                -   zł                -   zł  
- używki                -   zł                -   zł  
- inne                -   zł                -   zł  
6) Produkty finansowe:         112,50 zł       1 350,00 zł 2,32%
- ubezpieczenie nieruchomości/mieszkania           12,50 zł         150,00 zł 0,26%
- ubezpieczenie majątku                -   zł                -   zł  
- ubezpieczenie na życie         100,00 zł       1 200,00 zł 2,06%
- ubezpieczenie zdrowotne                -   zł                -   zł  
- inne                -   zł                -   zł  
7) Utrzymanie domu:           75,00 zł         900,00 zł 1,55%
- konserwacja i naprawy           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- wyposażenie           25,00 zł         300,00 zł 0,52%
8) Transport:         152,00 zł       1 824,00 zł 3,14%
- bilety MPK         110,00 zł       1 320,00 zł 2,27%
- bilety PKS/PKP           17,00 zł         204,00 zł 0,35%
- taxi           25,00 zł         300,00 zł 0,52%
9) Samochód:         320,00 zł       3 840,00 zł 6,60%
- paliwo         134,00 zł       1 608,00 zł 2,76%
- ubezpieczenie OC           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- coroczny przegląd             9,00 zł         108,00 zł 0,19%
- wymiana opon           14,00 zł         168,00 zł 0,29%
- wymiana płynów (olej, hamulcowy itp.)           21,00 zł         252,00 zł 0,43%
- naprawy           42,00 zł         504,00 zł 0,87%
- wyposażenie auta                -   zł                -   zł  
- eksploatacja auta           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
10) Zdrowie:           51,00 zł         612,00 zł 1,05%
- lekarz           34,00 zł         408,00 zł 0,70%
- leki           17,00 zł         204,00 zł 0,35%
- rehabilitacja                -   zł                -   zł  
- dodatkowe wydatki związane z leczeniem                -   zł                -   zł  
- inne                -   zł                -   zł  
11) Ubrania:         300,00 zł       3 600,00 zł 6,19%
- oddzież         200,00 zł       2 400,00 zł 4,13%
- buty         100,00 zł       1 200,00 zł 2,06%
- dodatki                -   zł                -   zł  
12) Higiena:         184,00 zł       2 208,00 zł 3,80%
- kosmetyki           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- środki czystości (chemia)           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- usługi pielęgnacyjne (fryzjer, kosmetyczka itp.)           84,00 zł       1 008,00 zł 1,73%
13) Dzieci:         460,00 zł       5 520,00 zł 9,49%
- podręczniki                -   zł                -   zł  
- artykuły szkolne           10,00 zł         120,00 zł 0,21%
- składki szkolne                -   zł                -   zł  
- dodatkowe zajęcia           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- kieszonkowe                -   zł                -   zł  
- gry i zabawki         100,00 zł       1 200,00 zł 2,06%
- wydatki na żłobek, opiekunkę, przedszkole         300,00 zł       3 600,00 zł 6,19%
14) Rozrywka i rekreacja:         480,00 zł       5 760,00 zł 9,90%
- sport (basen, siłownia, zajęcia sportowe)           80,00 zł         960,00 zł 1,65%
- kino, opera, teatr, koncerty, zoo itp.         100,00 zł       1 200,00 zł 2,06%
- książki, czasopisma, filmy DVD, płyty           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- hobby                -   zł                -   zł  
- wakacje          250,00 zł       3 000,00 zł 5,16%
- inne                -   zł                -   zł  
15) Inne wydatki:         317,00 zł       3 804,00 zł 6,54%
- prezenty         100,00 zł       1 200,00 zł 2,06%
- edukacja, szkolenia                -   zł                -   zł  
- drobne wydatki           50,00 zł         600,00 zł 1,03%
- podatki                -   zł                -   zł  
- okazje, (święta - każdego miesiąca jest jakieś święto!)         167,00 zł       2 004,00 zł 3,45%
- zwierzęta                -   zł                -   zł  
- kary                -   zł                -   zł  
       4 847,50 zł     58 170,00 zł  

 

 

poniedziałek, 21 maja 2018

Dziś czas na przykład planu wydatków. Na podstawie wcześniej opisanej listy wydatków przedstawię plan wydatków na podstawie "wymyślonego" przykładu. Starałem się jednak być kreatywny. Mam nadzieję, że wskazane kwoty będą w miarę miarodajne. 

Założeniem przykładu: plan wydatków dla pary z jednym dzieckiem w wieku 4 lat. Poniżej zestawienie wydatków wraz z opisem.

 

 

Plan wydatków:

1) Związane z mieszkaniem:

- czynsz administracyjny - 350 zł miesięcznie;

- odstępne za wynajem - 800 zł miesięcznie;

2) Media:

- rachunki za wodę w czynszu administracyjnym - 0 zł miesięcznie;

- energia - ostatnie 6 rachunków (otrzymywane co dwa miesiące to kolejno: 120; 130; 140; 125; 135; 130 zł).

Obliczenie metodą średniej: 120+130+140+125+135+130=780:6=130 zł:2=65 zł x 1,1=71,5 zł= 72 zł miesięcznie.

Obliczenie metodą przedziałową. Najwyższa wartość to 140 zł, a miesięcznie 70 zł.

- gaz - ostatnie 6 rachunków (otrzymywane co dwa miesiące to kolejno: 30; 35; 25; 40; 42; 48 zł).

Obliczenie metodą średniej: 30+35+25+40+42+48=220 zł:6=36,67 zł : 2= 18,33 zł x 1,1 = 20,16 zł = 21 zł.

Obliczenie metodą przedziałową. Najwyższa wartość to 48 zł, a miesięcznie 24 zł.

- ogrzewanie - rozliczenie w czynszu - 0 zł miesięcznie;

- wywóz śmieci - rozliczenie w czynszu - 0 zł miesięcznie;

- inne - brak.

3) Telekomunikacja:

- abonament telefoniczny - dwie umowy. Pierwsza na kwotę 70 zł, druga na 75 zł. W ciągu ostatniego roku rachunku nie przekraczał wysokości abonamentu w przypadku pierwszego telefonu. W przypadku drugiego średnie przekroczenie wynosiło max do 5 zł. Zatem całkowite wydatki na abonamenty telefoniczne to: 70 + 75 + 5 = 150 zł.

- telewizja - pakiet telewizji kablowej - umowa na kwotę 50 zł miesięcznie;

- Internet - umowa na kwotę 50 zł miesięcznie;

- oprogramowanie itp. - brak;

- inne - brak.

4) Zobowiązania:

- miesięczna rata kredytu konsumenckiego w kwocie 100 zł.

5) Jedzenie:

- zakupy spożywcze - na podstawie posiadanej wiedzy rodzina ustaliła, że średnio miesięcznie na żywność wydaje 550 złotych wraz z alkoholem i używkami. Miesięczne wydatki można zatem określić na poziomie 600 zł.

- jedzenie poza domem - średnio 2-3 wyjścia w miesiącu. Rachunku w przedziale 50-80 zł, a więc wydatki oscylują w granicy 150-240 zł, a więc średnio 200 zł. Ustalono, że na ten cel przeznaczane jest zazwyczaj 200 zł.

- alkohol, używki, inne - ujęte w zakupach spożywczych.

6) Produkty finansowe:

- ubezpieczenie mieszkania - koszt stały - 150 zł na rok, miesięcznie 12,50 zł;

- ubezpieczenie - majątku - brak;

- ubezpieczenie na życie - dwie polisy po 50 zł miesięcznie, razem 100 zł miesięcznie;

- ubezpieczenie zdrowotne - w pakiecie z ubezpieczeniem na życie, koszty ujęte powyżej;

- inne - brak.

7) Utrzymanie domu:

- konserwacja i naprawy - rodzina ustaliła, że budżet na ten cel powinien wynieść ok 600 zł rocznie, a więc miesięcznie 50 zł;

- wyposażenie - w tym roku brak dużych, planowych wymian wyposażenia. Drobne zakupy na ten cel nie powinny kosztować więcej, niż 300 zł, a więc 25 zł miesięcznie.

8) Transport:

- bilety MPK - miesięczny koszt biletu miesięcznego dla jednego członka rodziny to 100 zł (tylko jedna osoba wykupuje bilet). Sporadyczne wydatki na ten cel to około 100 zł na rok, a więc miesięczny koszt tych wydatków wynosi około 110 zł.

- bilety PKS/PKP - ponieważ w gospodarstwie jest samochód, koszt miesięcznych wydatków oszacowano na poziomie 200 zł na cały rok - miesięcznie 17 zł;

- taxi - usługi, z których rodzina korzysta sporadycznie i szacuje je mniej więcej na 300 zł, 25 zł miesięcznie.

9) Samochód: w domu znajduje się jedno auto.

- paliwo - miesięczny koszt oszacowany na podstawie ostatnich miesięczny został ustalony na 100 zł (w tym dojazdy do pracy jednej z osób). Dodatkowo zarezerwować trzeba 400 zł rocznie na dalsze, planowane wyjazdy (wakacje, wizyta u dalszej rodziny, wyjazd do parku rozrywki). Łączny miesięczny koszt paliwa wynosi więc około 134 zł;

- ubezpieczenie OC - roczna składka wynosi około 600 zł (miesięcznie 50 zł na ten cel);

- coroczny przegląd - kwota stała w kwocie 100 zł raz na rok - miesięcznie około 9 zł;

- wymiana opon - dwa razy do roku po 80 zł - razem 160 zł, a miesięcznie 14 zł;

- Wymiana płynów - na ten cel gospodarstwo domowe przeznacza zazwyczaj około 250 zł na rok, miesięcznie 21 zł;

- naprawy - ze względu na konieczność przeprowadzenia kilku napraw na ten cel rodzina przeznaczy 500 zł, co miesięcznie daje kwotę 42 zł;

- wyposażenie auta - nie ma w planach dokupowania elementów wyposażenia;

- eksploatacja auta - miesięczny wydatek ustalony w kwocie 50 zł.

10) Zdrowie:

- lekarz - rodzina korzysta z publicznej opieki medycznej. Jedyne wizyty prywatne to stomatolog. Na ten cel ustalono budżet na poziomie 400 zł rocznie, a 34 zł miesięcznie;

- leki - brak specjalistycznych potrzeb. Na leki ustalono budżet w kwocie 200 zł rocznie (17 zł miesięcznie),

- rehabilitacja - brak;

- dodatkowe wydatki związane z leczeniem - brak;

- inne - brak.

11) Ubrania: 

- odzież - oszacowane roczne wydatki na ten cel w kwocie 2400 zł, a więc 200 zł miesięcznie dla wszystkich członków rodziny;

- obuwie - wydatek na poziomie 1200 zł, miesięcznie 100 zł.

12) Higiena:

- kosmetyki - na podstawie danych historycznych ustalono, że miesięcznie na ten cel rodzina wydaje około 50 zł;

- środki czystości - średni miesięczny wydatek został ustalony na poziomie 50 zł;

- usługi pielęgnacyjne - dla trzech członków rodziny wydatek w kwocie 1000 zł na rok, miesięcznie - 84 zł.

13) Dzieci:

- podręczniki - nie dotyczy;

- artykuły szkolne - czasem trzeba coś przynieść do przedszkola. Zazwyczaj drobne wydatki. Nie więcej niż 10 zł na miesiąc, a więc 120 zł rocznie;

- składki szkolne - nie dotyczy;

- dodatkowe zajęcia - zajęcia dodatkowe w przedszkolu 50 zł miesięcznie;

- kieszonkowe- jeszcze nie dotyczy;

- gry i zabawki - oszacowano wydatki na mniej więcej 100 zł miesięcznie, 1200 zł rocznie;

- wydatki na żłobek, opiekunkę, przedszkole - koszt przedszkola to 300 zł miesięcznie.

14) Rozrywka i rekreacja:

- sport - pojedyncze wyjścia na basen. Koszt miesięczny około 80 zł, 960 zł rocznie;

- kino, opera, teatr, koncerty, zoo itp. - wyjście raz w miesiącu, koszt 100 zł, rocznie 1200 zł;

- książki, czasopisma, filmy, płyty - koszt miesięczny oszacowany na poziomie 50 zł;

- hobby - nie dotyczy, hobby nie generuje znaczących kosztów;

- wakacje - raz w roku, w Polsce koszt około 3000 zł;

- inne - brak.

15) Inne wydatki: 

- prezenty - trudne do określenia, rodzina ustaliła rezerwę w kwocie 100 zł miesięcznie, 1200 zł rocznie;

- edukacja - brak;

- drobne wydatki - około 50 zł miesięcznie;

- podatki - brak;

- okazje (święta) - rezerwacja kwoty w kwocie 2000 zł na różne okazje, miesięcznie 167 zł;

- zwierzęta - nie dotyczy;

- kary - nie dotyczy (i niech tak zostanie).

 

 

poniedziałek, 14 maja 2018

Tym razem kilka słów o metodach określania wydatków, które mogą stanowić podstawę do tworzenia własnego domowego budżetu. Poniżej przedstawiam metody i narzędzia, o których już wcześniej trochę pisałem. Nie mniej jednak proponuję małą powtórkę, która może usystematyzować to, o czym już napisałem. Być może w takiej formie łatwiej będzie zrozumieć mechanizm działania tych metod. Do dzieła!

 

1) Metoda określania wydatków na podstawie znanych z góry kosztów (umów):

Polega ona na znajomości z góry kosztów, które poniesiemy na poszczególne rodzaje wydatków na podstawie umów oraz wartości stałych.

Metodę tę można z powodzeniem stosować w przypadku wydatków związanych z: wysokością czynszu, najmu, podatku od nieruchomości, większości wydatków związanych z telekomunikacją (abonament telefoniczny, doładowanie karty, Internet, opłaty za telewizję), zobowiązań finansowych (raty pożyczek czy kredytów), wszelkich ubezpieczeń, opłat za bilety okresowe, niektórymi kategoriami z grupy zdrowie i auta, karnetów na basen czy siłownie.

Przykład: Umowa z dostawcą na dostawy Internetu.

Koszt miesięczny usługi wynosi 50 złotych i taką kwotę ujmujemy w miesięcznym oraz rocznym zestawieniu.


2) Metoda obliczenia wydatków na podstawie danych historycznych:

Jest to sposób oszacowania wydatków przyszłych na postawie historycznie poniesionych kosztów. Przydatna w szczególności w przypadku obliczania uśrednionej wysokości wydatków na: wszelkiego rodzaju media (woda, energia, gaz, ogrzewanie), jedzenie, paliwo, leki, odzież, higienę (chemia, kosmetyki, pielęgnację).

Metoda ta może być obliczana dwojako:

- jako średnia - polega na ustaleniu średniej wysokości wydatków na podstawie danych z kilku okresów obrachunkowych. Najpierw sumujemy wysokość poniesionych wydatków i dzielimy ją przez liczbę okresów branych pod uwagę. Następnie w razie potrzeby dzielimy otrzymaną wartość przez liczbę okresów i doprowadzamy do ujęcia miesięcznego. Tak otrzymaną średnią powiększamy o "zapas" (np. 10-20%) i zaokrąglamy wynik do pełnych złotych w górę.

Przykład: Oszacowanie średniej dla wydatków na energię elektryczną na podstawie danych historycznych.

Rachunki z ostatnich 6 okresów obrachunkowych wynoszą kolejno: 120; 150; 135; 165; 110; 150 złotych. Rachunki przychodzą mniej więcej co dwa miesiące.

1 - Sumowanie wydatków: 120+150+135+165+110+150 = 830 zł

2 - Dzielimy przez 6 rachunków: 830 zł:6 = 138,33 zł

3 - Doprowadzamy do miesięcznych wydatków: 138,33 zł:2 = 69,16 zł

4 - Powiększenie o 10%: 69,16 x 1,1 = 76,08 zł = 77 zł.

Otrzymana średnia miesięczna wynosi 77 zł.

- jako przedział - polega na zestawieniu historycznych rachunków z kilku okresów i określenie przedziału stworzonego przez wybranie najmniejszej i największej wartości, doprowadzenie do okresu miesiąca oraz zaokrąglenie większej wartości przedziału do pełnych złotych.

Przykład: Oszacowanie przedziału dla wydatków na energię elektryczną na podstawie danych historycznych.

Rachunki z ostatnich 6 okresów obrachunkowych wynoszą kolejno: 120; 150; 135; 165; 110; 150 złotych. Rachunki przychodzą mniej więcej co dwa miesiące.

1 - Wyznaczamy przedział poprzez wybór najmniejszej i największej wartości z otrzymanych rachunków.Otrzymujemy przedział 110-165 zł.

2 - Doprowadzamy do miesięcznych wydatków większego przedziału: 165 zł : 2 = 83,50 zł

3 - Zaokrąglenie kwoty: 83,50 zł = 84 zł.

Otrzymana kwota miesięcznego wydatku na energię wynosi 84 zł.

Dla obu metod wynik jest zbliżony. Warto zauważyć jednak, że metoda średniej jest bardziej czasochłonna, ale nieco dokładniejsza, ponieważ odnosi się do wszystkich rachunków, a nie tylko dwóch wybranych. W przypadku metody przedziałów może wystąpić sytuacja, w której weźmiemy pod uwagę miesiąc, który zdecydowanie odbiega od innych wartości. Jest więc ona bardziej skuteczna w przypadku, kiedy rachunki oscylują w granicach tych samych wartości.

 

3) Metoda szacowania wydatków na podstawie danych historycznych:

Polega na szacowaniu, a nie obliczaniu wydatków na podstawie historycznych danych związanych z danym wydatkiem. Nie obliczamy średniej, ale ustalamy czy wysokość poniesionych w przeszłości wydatków może powtórzyć się w przyszłości. Dotyczyć może ona w szczególności wydatków związanych z takimi grupami jak: jedzenie, ubrania, rozrywka i rekreacja.

Przykład: Szacowanie wydatków na podstawie danych historycznych. 

Wiemy, przez ostatnie miesiące na ubrania wydaliśmy od 200 do 300 złotych. Mając na uwadze sezonowość i zapotrzebowanie na nowe ubrania ustalamy, że w kolejnych miesiącach na ubrania wydamy więcej. Ustalamy więc kwotę wydatków na kwotę 400 złotych miesięcznie.

 

4) Metoda zbierania paragonów:

Zbieranie paragonów to zajęcie dla cierpliwych i skrupulatnych. Dzięki temu można jednak bardzo precyzyjnie określić ile, ale przede wszystkim na co wydajemy. 

Jak ta metoda może pomóc w ustalaniu przyszłych wydatków?

Wszystko oczywiście opierać będzie się na historycznych danych. Zbierając paragony przez dany czas (nie mniej, niż przez miesiąc) będziemy mogli określić ile wydajemy na poszczególne kategorie takie jak jedzenie, rozrywka, środki czystości, benzyna itp. Zebrana w ten sposób baza pozwoli oszacować, ile wydajemy na poszczególne kategorie.

Zasada jest taka, żeby zbierać wszystkie paragony raz na jakiś czas (raz lub dwa razy w tygodniu) podzielić wydatki na wybrane kategorie. Robiąc tak przez trzy miesiące możliwe będzie wyciągnięcie dość wiarygodnej średniej, którą będziemy ujmować w naszym planie finansowym w przyszłości.

Metoda ta może posłużyć również do oszacowania wydatków związanych tylko z jedną lub kilkoma kategoriami. Wtedy skupiamy się na wybieraniu kosztów za produkty należące do interesującej nas kategorii. 


5) Prognozowanie na podstawie własnej intuicji i próba oszacowania wydatków:

Celowo użyłem w nazwie słowa prognoza, ponieważ metoda ta cechuje się dużą dozą niepewności, a wynik takiego szacowania może być mylny. Polega ona na kierowaniu się własnym osądem w trakcie ustalania poszczególnych wydatków. Przewidujemy, ile chcemy na coś wydać, co nie oznacza, że taki właśnie koszt poniesiemy. Bez prognozowania nie może obyć się żaden budżet. Radzę jednak stosunkowo rzadko korzystać z tej metody, najlepiej, kiedy nie możemy wdrożyć innych metod. 

Może być ona przydatna między innymi do oszacowania kosztów prezentów, upominków itp. wydatków, które nie stanowią bezpośrednio podstawy naszego budżetu.

 

 


Pamiętajcie o wykorzystaniu różnych metod do tworzenia swojego planu finansowego. Najlepiej korzystać z tych metod, które dają duże prawdopodobieństwo poniesienia wydatków. Próbujcie oszacować wydatki na podstawie najbardziej pewnych metod, a jeżeli nie można ich wdrożyć, przejść do tych mniej precyzyjnych. 

Oczywiście najlepsza jest metoda pierwsza związana z określaniem wydatków na podstawie z góry znanych kosztów. W dalszej kolejności proponuję korzystać z metody obliczania wydatków na podstawie historycznych danych. Kolejne w hierarchii są metody szacowania wydatków na podstawie danych historycznych oraz "zbieranie paragonów". W ostateczności można sięgnąć po metodę prognozowania na podstawie własnej intuicji, ale radzę robić to w skrajnych przypadkach.

 

poniedziałek, 07 maja 2018

 

Długi majowy weekend za nami, a to odpowiedni czas na podsumowanie ostatniego miesiąca. W tym miesiącu odnotowałem bardzo dobry (jak na ankiety) wynik. Udało się zgarnąć punkty o wartości 98 złotych. Magiczna granica prawie została przekroczona, ale i tak jest imponująca. 

Pierwsze trzy miejsca prezentują się następująco:

1) Global Test Market - 38%

2) i-Say - 15%

3) Cenne Opinie 9%

Jak widać największy udział to zdecydowanie zasługa Global Test Market. Skąd taki wynik? Jestem Wam winny kilka słów wyjaśnień. Otóż jakieś dwa miesiące temu brałem udział w tygodniowej ankiecie na tym panelu w formie prowadzonego dziennika. Natomiast rozliczenie ankiety i naliczenie punktów miało miejsce dopiero w kwietniu. To oraz fakt, że w kwietniu było sporo ankiet złożyło się na taki wynik. Łatwo policzyć, że na Globalu w tym miesiącu zarobiłem blisko 40 złotych.

Kolejne panele w zestawieniu to kolejno i-Say oraz Cenne Opinie, ale pozostałe też nie radził sobie najgorzej. Kolejne miejsca to Imas Online, Toluna, Reaktor Opinii, Ask GFK, Myiyo oraz Research Online z wynikami w granicach 4-7%. Pozostałe panele: Epanel, My Panel Base oraz SW Panel to wynik w okolicach 2%.

Patrzą cna to zestawienie zauważyłem, że oprócz świetnego wyniku jest jeszcze coś ciekawego. Otóż w tym miesiącu każdy z 12 paneli coś zarobił! Jest to chyba historyczne osiągnięcie. Nie pamiętam, żeby w jakimś miesiącu wszystkie panele zarabiały. Oby tak dalej.

Zobaczymy, co przyniesie maj, chociaż pobicie wyniku z kwietnia będzie bardzo trudne. Zobaczymy. Pamiętajcie o profilu na blogu na facebooku. Polubcie go, a będziecie na bieżąco informowani o nowych wpisach na blogu!!!

 

 

poniedziałek, 23 kwietnia 2018

Wskazówki do tworzenia planu:

 

13) Dzieci:

Dzieci to spore wydatki. Ich struktura (wydatków, a nie dzieci) i wysokość uzależniona jest od wielu czynników. Jednym z nich jest wiek dziecka. Inne wydatki poniesiemy w przypadku noworodka, inne w przypadku dziecka przedszkolnego, szkolnego czy nastolatka.

Najważniejsze wydatki związane z dziećmi to koszt podręczników i artykułów szkolnych, składki szkolne, koszt dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, kieszonkowe, różnego rodzaju zabawki i gry kupione dla dzieci, ale przede wszystkim są to wydatki związane z opieką, a więc czesne za żłobek, przedszkole czy opiekunkę. Ta ostatnia grupa stanowi duży koszt, ale jest on dość dobrze znany. Koszt podręczników, artykułów szkolnych, składki szkolne oraz zabawki dla dzieci są z kolei dość trudne do określenia. Wydatki te powinny być oszacowane na podstawie posiadanej przez nas wiedzy i historycznych kosztów. Z kolei kieszonkowe oraz zajęcia dodatkowe to koszt stosunkowo łatwy do określenia (chyba, że wiążą się one z dodatkowymi zakupami wyposażenia, pomocy i sprzętu np. przy aktywnościach sportowych). Wszelkiego rodzaju wycieczki, obozy i kolonie również można wliczyć w tę kategorię. 

Będąc przy dzieciach nie zapominajmy o innych kategoriach, w których powinniśmy uwzględnić ich potrzeby. Nie pomijamy więc wydatków związanych ze zdrowiem, higieną czy ubraniami dla dzieci, ale ujmijmy je w konkretnych, dedykowanych kategoriach.

 

14) Rozrywka i rekreacja:

Pod tym hasłem kryje się wiele pozycji. Wydatki związane z rozrywką, a także odpoczynkiem to duża i niejednorodna grupa. Wymienić tu można zarówno koszty związane z uprawianiem sportu, dostępem do szeroko pojętej kultury, a także wakacje i wyjazdy o charakterze rekreacyjnym. 

Zliczenie wydatków i ich ewentualne prognozowanie może być dość trudne. Część z nich można określić dość precyzyjnie. Mam na myśli takie pozycje, które są powtarzalne i z góry określone. Dla przykładu proste będzie określenie wydatków związanych z siłownią, jeżeli korzystamy z karnetów. Podobnie sprawa wygląda z wydatkami na czasopisma, które kupujemy regularnie (znamy częstotliwość ich wydania i cenę). Wydatki związane z hobby mogą być łatwe do określenia - oczywiście wszystko zależy od tego jakie to hobby.

Gorzej z wydatkami, które są nieregularne jak wyjście do kina, jednorazowy wypad na basen, do teatru czy opery. Na te wydatki budżet powinno planować się na podstawie przeciętnych kosztów, które ponosiliśmy w przeszłości lub poprzez przeznaczenie określonej kwoty na te cele. 

Skomplikowane są również wydatki związane z wakacjami i wyjazdami rekreacyjnymi. O ile ich ilość można zaplanować, o tyle gorzej już w kwotą, które na nich wydamy. Możemy posłużyć się tutaj danymi z poprzednich lat, ale pamiętajmy, żeby mieć na uwadze zmiany na rynku i zmieniające się ceny przede wszystkim noclegów. Mając to na uwadze możemy spróbować oszacować kwotę, którą będziemy potrzebować na urlop. Podliczmy wszystkie planowane wyjazdy i oszacujmy koszty, a następnie podzielmy je przez 12 miesięcy. Dzięki temu wiedzieć będziemy, ile powinniśmy miesięcznie odkładać na ten cel. Wakacje to duży wydatek, dlatego jego ujęcie w budżecie powinno być pozycją obowiązkową.


 

15) Inne wydatki:

Kolejna grupa wydatków to wszystkie inne pozycje, które nie zostały ujęte w pozostałych kategoriach. Grupa ta jest otwarta i każdy według swoich potrzeb może zamieścić w niej różnego rodzaju wydatki. Znaleźć mogą się tutaj zarówno koszty związane z wydatkami miesięcznymi, rocznymi, a także incydentalnymi. 

Wśród nich wybrałem kilka pozycji, które należy brać pod uwagę. Są to przede wszystkim takie podkategorie jak prezenty oraz wydatki związane z różnymi okazjami i świętami, a także kary oraz podatki. Poza tym warto ująć w tym momencie wydatki związane z edukacją własną, a także wydatki związane ze zwierzętami oraz drobne wydatki.

 


Przedstawione powyżej kategorie wydatków mają charakter poglądowy i nie są gotowym, a tym bardziej uniwersalnym planem dla każdego domowego budżetu. Może on stanowić inspirację i plan dla stworzenia własnego zestawienia. Każdy budżet domowy jest inny i dla każdego gospodarstwa domowego powinien być on tworzony indywidualnie.

Podobnie wygląda sprawa z wyliczaniem wydatków. Zaprezentowanych zostało kilka wariantów określenia wysokości zapotrzebowania pieniędzy na dane wydatki. Zdarzało się również tak, że dla jednej kategorii prezentowanych było kilka wariantów. 

 

 

poniedziałek, 16 kwietnia 2018

Wskazówki do tworzenia planu:

 

10) Zdrowie:

Tak na dobrą sprawę kategoria ta może być bardzo istotna dla niektórych osób, a dla innych stanowić marginalny wydatek. O ile służba zdrowia w Polsce jest pozornie darmowa, o tyle każdy z nas ponosi wydatki związane ze zdrowiem.

Mając na myśli cykliczne, prywatne wizyty u specjalistów, możemy z dużym prawdopodobieństwem określić koszt związany z takimi wydatkami. Podobnie sprawa wygląda z rehabilitacją. W tej kategorii nie chodzi o przewidzenie każdego wydatku, ale o zanotowanie tych bardziej prawdopodobnych. 

Inaczej sprawa wygląda z lekami. Wydatki te można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to koszty leków, które przyjmujemy cyklicznie. Mogą to być suplementy diety czy leki na alergię. Druga grupa to leki, które przyjmujemy doraźnie (przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwgorączkowe), a które stanowią podstawę każdej domowej apteczki. Wydatki na te leki mogą być planowane. Wiemy mniej więcej, ile pieniędzy wydajemy na leki na podstawie historycznych rachunków. Jeżeli ich nie posiadamy, to proponuję uzupełnić domową apteczkę i oszacować ile pieniędzy rocznie możemy przeznaczyć na ten cel.

 

11) Ubrania:

Wydatki związane z ubraniami to delikatny temat. Z jednej strony stanowić mogą one dużą część wydatków, z drugiej jednak wszelkiego rodzaju zakupy odzieży, butów czy innych elementów ubioru są niezbędne dla każdej rodziny. 

Planowanie wydatków związanych z tą kategorią jest niezwykle trudne. Czasami zakupy takie są dla nas przyjemnością i swoistą nagrodą, a nie tylko koniecznym wydatkiem. Rezerwacja środków na odzież i obuwie powinna opierać się nie tylko na historycznych kosztach, ale przede wszystkim na potrzebach każdego domownika. Połączenie tych dwóch metod może być skutecznym sposobem na trafne określenie wydatków. Ważne jest również, żeby nie przekraczać miesięcznego czy rocznego budżetu określonego na ten cel. Dlatego radzę w tym miejscu zastanowić się czym są dla nas wydatki na ubrania. Pomyślmy ile rodzajów poszczególnych ubrań i butów potrzebujemy. Po takiej analizie każdy indywidualnie powinien określić budżet na ten cel. Oczywiście w granicach rozsądku.

 

12) Higiena:

Kolejna kategoria i kolejna porcja wydatków. Tym razem chodzi o koszty związane z higieną, pod którą to kryją się trzy główne podkategorie: kosmetyki, środki czystości oraz usługi pielęgnacyjne. Wydatki z nimi związane są zazwyczaj powiązane z codziennymi zakupami, dlatego historyczne dane dotyczące ponoszonych w przeszłości kosztów możemy znaleźć w posiadanych paragonach. Jeżeli ich nie posiadamy to możliwe jest ich oszacowanie lub ustalenie w toku tworzenia budżetu (obserwując przez jakiś czas - miesiąc, kwartał - wydatki związane z higieną). 

Koszty związane z kosmetykami oraz środkami chemicznymi są możliwe do ustalenia na podstawie bieżącego zapotrzebowania. Każdy z nas zna zużycie tych produktów i ich ceny. Dzięki temu możliwe będzie ustalenie potrzeb naszego gospodarstwa domowego i ustalenia miesięcznych wydatków. Proponuję więc usiąść i spisać na kartce wszelkiego rodzaju kosmetyki (np. dezodoranty, mydło, żel pod prysznic, balsam do ciała, zestaw do makijażu itp.), środki czystości (płyn do podłogi, do naczyń, środki do sprzątania, mycia okien i podłóg, środki piorące itp.), których używamy i ustalić ile danych pozycji potrzebujemy w każdym miesiącu lub kwartale. Podobnie postępujemy z zabiegami pielęgnacyjnymi (fryzjer, kosmetyczka, masaż), które możemy oszacować i podliczyć w łącznej kwocie rocznej.

Niektóre wydatki będą występowały w ujęciu miesięcznym, inne dwumiesięcznym czy nawet kwartalnym. Przykładowo proszek do prania czy płyn do podłóg powinien wystarczyć na dłużej, niż miesiąc (chyba, że się mylę). Proponuję zestawić wydatki w ujęciu rocznym i podzielić je na 12 okresów. Radzę również dodać pewną część otrzymanej kwoty "za zapas", żeby nie doszło do sytuacji, w której staniemy przez wyborem czy kupić mydło czy papier toaletowy.

Ponadto warto mieć na uwadze posiadane zapasy. Nie ujmujmy ich przy planowaniu rocznego, a później miesięcznego kosztu, ale miejmy je na myśli podczas planowania najbliższych zakupów. Środki higieniczne, które mamy wykorzystajmy, a to co zostanie nam po pierwszym miesiącu odłóżmy w ramach oszczędności.



 

 

Zapraszam również na FACEBOOKowy profil blogu!!!

poniedziałek, 09 kwietnia 2018

Witajcie!

Za nami marzec, a więc pora na kolejne podsumowanie. Niestety w tym miesiącu jest nieco gorzej i uskładałem z ankiet tylko 39 złotych. Czułem jednak, że tak to może wyglądać. Mała liczba zaproszeń sprawiła, że wynik nieco odbiega od średniej, ale nadal nie jest źle. Na ankiety w poprzednim miesiącu nie poświęciłem wiele czasu, dlatego wynik nie jest aż tak tragiczny.

Swoją drogę może oprócz notowania samej kwoty, powinienem notować jeszcze czas, jaki poświęcam na ankiety? Dzięki temu mógłbym sprawdzić, ile można "wyciągnąć" z ankiet w przeliczeniu na czas. Dałoby to lepszy obraz dla osób, dla osób, które chciałaby spróbować. Co wy na to? Piszcie w komentarzach albo na Facebooku, co sądzicie o tym pomyśle. Mógłbym zacząć już od maja.

A teraz do rzeczy i podium dla paneli w tym miesiącu. Oto one:

1) Global Test Market - 30%

2) i-Say - 20%

3) Cenne Opinie - 10%

Pierwsze dwa miejsce nie są dla mnie zaskoczeniem. Przez cały miesiąc miałem wrażenie, że jedyne ankiety, które wypełniam, to właśnie zaproszenia z Globala oraz i-Say. Nie dziwi mnie więc fakt, że te dwa panele dały połowę zysku.

Inne panele, które mogę jeszcze wymienić to Imas Online (8%), Reaktor Opinii (7%), My Panel Base (6%) oraz Myiyo (5%). Pozostałe panele to mniej, niż 5%. Co ciekawe, tylko jeden panel nie dał mi żadnego zarobku. Nie będę go jednak wymieniał. 

 

 

wtorek, 03 kwietnia 2018

Wskazówki do tworzenia planu:

 

7) Utrzymanie domu:

Konserwacja, naprawy oraz zakup wyposażenia to dość nieoczywiste pozycje, które są również trudne do przewidzenia. Zaplanować je trudno, zwłaszcza w perspektywie całego roku. Warto jednak postąpić dwutorowo.

Pierwsza faza to prognoza wydatków, których jesteśmy pewni. Drobne remonty, przegląd przez fachowca czy konieczność doposażenia kuchni to wydatki, które często są planowane.

Faza druga to stworzenie rezerwy na nieprzewidziane wydatki. Zarezerwujmy tyle ile uważamy za słuszne. W ekstremalnych przypadkach rezerwa w kwocie nawet kilku tysięcy złotych może okazać się niewystarczająca, dlatego wszystko z umiarem.

 

8) Transport:

Wydatki związane z transportem są kategorią, która obejmuje przede wszystkim te związane z komunikacją publiczną (MPK, PKS, PKP) oraz koszty wydatkowane na taksówki. Kategoria ta nie zawiera wydatków związanych z autem, ponieważ ta stanowi osobną grupę.

Koszty związane z transportem wiążą się głównie z koniecznością przemieszczania się do pracy czy szkoły. W tej kwestii niektóre gospodarstwa domowe ponoszą miesięczne wydatki związane z zakupem biletów okresowych, których cena znana jest z góry oraz biletów jednorazowych, na które wydawać można różne kwoty. 

Podobnie zresztą sytuacja wygląda w przypadku wydatków na taksówki. Każdemu z nas może być ona potrzebna, dlatego warto wziąć również takie koszty pod uwagę. 

W przypadku transportu cena biletów miesięcznych jest zazwyczaj stała i dobrze znana. W przypadku pozostałych kosztów trzeba oszacować wydatki.

 

 

9) Samochód:

Auto jest osobą kategorią. Można by ją zaliczyć do transportu, jednak ze względu na różnorodność ponoszonych kosztów, bezpieczniej będzie stworzyć osobną grupę wydatków związaną z wydatkami na samochód.

Wydatki związane z autem to nie tylko koszt paliwa, ale również inne koszty ponoszone z różną częstotliwością. Należą do nich między innymi roczna składka ubezpieczenia OC, NNW oraz AC, coroczny przegląd, koszt wymiany opon (o ile nie robimy tego we własnym zakresie) oraz płynów, a także wydatki na naprawy, wyposażenie auta oraz koszty eksploatacji auta.

Podejście do poszczególnych wydatków jest inne. Koszt paliwa możemy oszacować na podstawie historycznych rachunków z kilku miesięczny na podstawie przedziału lub średniej. Pamiętajmy jednak, żeby brać pod uwagę również koszt paliwa w związku z dalszymi wyjazdami, które mają charakter incydentalny (np. podczas wakacji czy odwiedzin krewnych mieszkających poza miastem). 

Samochód to również wydatki roczne takie jak polisy ubezpieczeniowe OC, NNW, AC opłacane raz lub dwa razy w roku, koszt wymiany opon (dwa razy do roku), płynów, a także obowiązkowe badanie techniczne. Wydatki te można dość precyzyjnie oszacować na podstawie poprzednich lat, a niektóre z nich są stałe od kilku lat (np. wysokość opłaty za przegląd techniczny). Najlepiej zliczyć roczne koszty wszystkich pozycji i podzielić przez 12 miesięcy. Dzięki temu wszystkie wydatki będą w jednej, większej podgrupie.

Nieco więcej problemu przysporzą wydatki związane z naprawami, eksploatacją oraz wyposażeniem auta. Koszty te powstają niespodziewanie i nie mamy na nie wpływu. W tym przypadku polecam określenie miesięcznej kwoty, którą zarezerwujemy na niespodziewane wydatki związane z samochodem (oby takich sytuacji było jak najmniej).

 

Nie zapomnij polubić blog na Facebooku!!!

 

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 10
Tagi