poniedziałek, 23 kwietnia 2018

Wskazówki do tworzenia planu:

 

13) Dzieci:

Dzieci to spore wydatki. Ich struktura (wydatków, a nie dzieci) i wysokość uzależniona jest od wielu czynników. Jednym z nich jest wiek dziecka. Inne wydatki poniesiemy w przypadku noworodka, inne w przypadku dziecka przedszkolnego, szkolnego czy nastolatka.

Najważniejsze wydatki związane z dziećmi to koszt podręczników i artykułów szkolnych, składki szkolne, koszt dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, kieszonkowe, różnego rodzaju zabawki i gry kupione dla dzieci, ale przede wszystkim są to wydatki związane z opieką, a więc czesne za żłobek, przedszkole czy opiekunkę. Ta ostatnia grupa stanowi duży koszt, ale jest on dość dobrze znany. Koszt podręczników, artykułów szkolnych, składki szkolne oraz zabawki dla dzieci są z kolei dość trudne do określenia. Wydatki te powinny być oszacowane na podstawie posiadanej przez nas wiedzy i historycznych kosztów. Z kolei kieszonkowe oraz zajęcia dodatkowe to koszt stosunkowo łatwy do określenia (chyba, że wiążą się one z dodatkowymi zakupami wyposażenia, pomocy i sprzętu np. przy aktywnościach sportowych). Wszelkiego rodzaju wycieczki, obozy i kolonie również można wliczyć w tę kategorię. 

Będąc przy dzieciach nie zapominajmy o innych kategoriach, w których powinniśmy uwzględnić ich potrzeby. Nie pomijamy więc wydatków związanych ze zdrowiem, higieną czy ubraniami dla dzieci, ale ujmijmy je w konkretnych, dedykowanych kategoriach.

 

14) Rozrywka i rekreacja:

Pod tym hasłem kryje się wiele pozycji. Wydatki związane z rozrywką, a także odpoczynkiem to duża i niejednorodna grupa. Wymienić tu można zarówno koszty związane z uprawianiem sportu, dostępem do szeroko pojętej kultury, a także wakacje i wyjazdy o charakterze rekreacyjnym. 

Zliczenie wydatków i ich ewentualne prognozowanie może być dość trudne. Część z nich można określić dość precyzyjnie. Mam na myśli takie pozycje, które są powtarzalne i z góry określone. Dla przykładu proste będzie określenie wydatków związanych z siłownią, jeżeli korzystamy z karnetów. Podobnie sprawa wygląda z wydatkami na czasopisma, które kupujemy regularnie (znamy częstotliwość ich wydania i cenę). Wydatki związane z hobby mogą być łatwe do określenia - oczywiście wszystko zależy od tego jakie to hobby.

Gorzej z wydatkami, które są nieregularne jak wyjście do kina, jednorazowy wypad na basen, do teatru czy opery. Na te wydatki budżet powinno planować się na podstawie przeciętnych kosztów, które ponosiliśmy w przeszłości lub poprzez przeznaczenie określonej kwoty na te cele. 

Skomplikowane są również wydatki związane z wakacjami i wyjazdami rekreacyjnymi. O ile ich ilość można zaplanować, o tyle gorzej już w kwotą, które na nich wydamy. Możemy posłużyć się tutaj danymi z poprzednich lat, ale pamiętajmy, żeby mieć na uwadze zmiany na rynku i zmieniające się ceny przede wszystkim noclegów. Mając to na uwadze możemy spróbować oszacować kwotę, którą będziemy potrzebować na urlop. Podliczmy wszystkie planowane wyjazdy i oszacujmy koszty, a następnie podzielmy je przez 12 miesięcy. Dzięki temu wiedzieć będziemy, ile powinniśmy miesięcznie odkładać na ten cel. Wakacje to duży wydatek, dlatego jego ujęcie w budżecie powinno być pozycją obowiązkową.


 

15) Inne wydatki:

Kolejna grupa wydatków to wszystkie inne pozycje, które nie zostały ujęte w pozostałych kategoriach. Grupa ta jest otwarta i każdy według swoich potrzeb może zamieścić w niej różnego rodzaju wydatki. Znaleźć mogą się tutaj zarówno koszty związane z wydatkami miesięcznymi, rocznymi, a także incydentalnymi. 

Wśród nich wybrałem kilka pozycji, które należy brać pod uwagę. Są to przede wszystkim takie podkategorie jak prezenty oraz wydatki związane z różnymi okazjami i świętami, a także kary oraz podatki. Poza tym warto ująć w tym momencie wydatki związane z edukacją własną, a także wydatki związane ze zwierzętami oraz drobne wydatki.

 


Przedstawione powyżej kategorie wydatków mają charakter poglądowy i nie są gotowym, a tym bardziej uniwersalnym planem dla każdego domowego budżetu. Może on stanowić inspirację i plan dla stworzenia własnego zestawienia. Każdy budżet domowy jest inny i dla każdego gospodarstwa domowego powinien być on tworzony indywidualnie.

Podobnie wygląda sprawa z wyliczaniem wydatków. Zaprezentowanych zostało kilka wariantów określenia wysokości zapotrzebowania pieniędzy na dane wydatki. Zdarzało się również tak, że dla jednej kategorii prezentowanych było kilka wariantów. 

 

 

poniedziałek, 16 kwietnia 2018

Wskazówki do tworzenia planu:

 

10) Zdrowie:

Tak na dobrą sprawę kategoria ta może być bardzo istotna dla niektórych osób, a dla innych stanowić marginalny wydatek. O ile służba zdrowia w Polsce jest pozornie darmowa, o tyle każdy z nas ponosi wydatki związane ze zdrowiem.

Mając na myśli cykliczne, prywatne wizyty u specjalistów, możemy z dużym prawdopodobieństwem określić koszt związany z takimi wydatkami. Podobnie sprawa wygląda z rehabilitacją. W tej kategorii nie chodzi o przewidzenie każdego wydatku, ale o zanotowanie tych bardziej prawdopodobnych. 

Inaczej sprawa wygląda z lekami. Wydatki te można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to koszty leków, które przyjmujemy cyklicznie. Mogą to być suplementy diety czy leki na alergię. Druga grupa to leki, które przyjmujemy doraźnie (przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwgorączkowe), a które stanowią podstawę każdej domowej apteczki. Wydatki na te leki mogą być planowane. Wiemy mniej więcej, ile pieniędzy wydajemy na leki na podstawie historycznych rachunków. Jeżeli ich nie posiadamy, to proponuję uzupełnić domową apteczkę i oszacować ile pieniędzy rocznie możemy przeznaczyć na ten cel.

 

11) Ubrania:

Wydatki związane z ubraniami to delikatny temat. Z jednej strony stanowić mogą one dużą część wydatków, z drugiej jednak wszelkiego rodzaju zakupy odzieży, butów czy innych elementów ubioru są niezbędne dla każdej rodziny. 

Planowanie wydatków związanych z tą kategorią jest niezwykle trudne. Czasami zakupy takie są dla nas przyjemnością i swoistą nagrodą, a nie tylko koniecznym wydatkiem. Rezerwacja środków na odzież i obuwie powinna opierać się nie tylko na historycznych kosztach, ale przede wszystkim na potrzebach każdego domownika. Połączenie tych dwóch metod może być skutecznym sposobem na trafne określenie wydatków. Ważne jest również, żeby nie przekraczać miesięcznego czy rocznego budżetu określonego na ten cel. Dlatego radzę w tym miejscu zastanowić się czym są dla nas wydatki na ubrania. Pomyślmy ile rodzajów poszczególnych ubrań i butów potrzebujemy. Po takiej analizie każdy indywidualnie powinien określić budżet na ten cel. Oczywiście w granicach rozsądku.

 

12) Higiena:

Kolejna kategoria i kolejna porcja wydatków. Tym razem chodzi o koszty związane z higieną, pod którą to kryją się trzy główne podkategorie: kosmetyki, środki czystości oraz usługi pielęgnacyjne. Wydatki z nimi związane są zazwyczaj powiązane z codziennymi zakupami, dlatego historyczne dane dotyczące ponoszonych w przeszłości kosztów możemy znaleźć w posiadanych paragonach. Jeżeli ich nie posiadamy to możliwe jest ich oszacowanie lub ustalenie w toku tworzenia budżetu (obserwując przez jakiś czas - miesiąc, kwartał - wydatki związane z higieną). 

Koszty związane z kosmetykami oraz środkami chemicznymi są możliwe do ustalenia na podstawie bieżącego zapotrzebowania. Każdy z nas zna zużycie tych produktów i ich ceny. Dzięki temu możliwe będzie ustalenie potrzeb naszego gospodarstwa domowego i ustalenia miesięcznych wydatków. Proponuję więc usiąść i spisać na kartce wszelkiego rodzaju kosmetyki (np. dezodoranty, mydło, żel pod prysznic, balsam do ciała, zestaw do makijażu itp.), środki czystości (płyn do podłogi, do naczyń, środki do sprzątania, mycia okien i podłóg, środki piorące itp.), których używamy i ustalić ile danych pozycji potrzebujemy w każdym miesiącu lub kwartale. Podobnie postępujemy z zabiegami pielęgnacyjnymi (fryzjer, kosmetyczka, masaż), które możemy oszacować i podliczyć w łącznej kwocie rocznej.

Niektóre wydatki będą występowały w ujęciu miesięcznym, inne dwumiesięcznym czy nawet kwartalnym. Przykładowo proszek do prania czy płyn do podłóg powinien wystarczyć na dłużej, niż miesiąc (chyba, że się mylę). Proponuję zestawić wydatki w ujęciu rocznym i podzielić je na 12 okresów. Radzę również dodać pewną część otrzymanej kwoty "za zapas", żeby nie doszło do sytuacji, w której staniemy przez wyborem czy kupić mydło czy papier toaletowy.

Ponadto warto mieć na uwadze posiadane zapasy. Nie ujmujmy ich przy planowaniu rocznego, a później miesięcznego kosztu, ale miejmy je na myśli podczas planowania najbliższych zakupów. Środki higieniczne, które mamy wykorzystajmy, a to co zostanie nam po pierwszym miesiącu odłóżmy w ramach oszczędności.



 

 

Zapraszam również na FACEBOOKowy profil blogu!!!

poniedziałek, 09 kwietnia 2018

Witajcie!

Za nami marzec, a więc pora na kolejne podsumowanie. Niestety w tym miesiącu jest nieco gorzej i uskładałem z ankiet tylko 39 złotych. Czułem jednak, że tak to może wyglądać. Mała liczba zaproszeń sprawiła, że wynik nieco odbiega od średniej, ale nadal nie jest źle. Na ankiety w poprzednim miesiącu nie poświęciłem wiele czasu, dlatego wynik nie jest aż tak tragiczny.

Swoją drogę może oprócz notowania samej kwoty, powinienem notować jeszcze czas, jaki poświęcam na ankiety? Dzięki temu mógłbym sprawdzić, ile można "wyciągnąć" z ankiet w przeliczeniu na czas. Dałoby to lepszy obraz dla osób, dla osób, które chciałaby spróbować. Co wy na to? Piszcie w komentarzach albo na Facebooku, co sądzicie o tym pomyśle. Mógłbym zacząć już od maja.

A teraz do rzeczy i podium dla paneli w tym miesiącu. Oto one:

1) Global Test Market - 30%

2) i-Say - 20%

3) Cenne Opinie - 10%

Pierwsze dwa miejsce nie są dla mnie zaskoczeniem. Przez cały miesiąc miałem wrażenie, że jedyne ankiety, które wypełniam, to właśnie zaproszenia z Globala oraz i-Say. Nie dziwi mnie więc fakt, że te dwa panele dały połowę zysku.

Inne panele, które mogę jeszcze wymienić to Imas Online (8%), Reaktor Opinii (7%), My Panel Base (6%) oraz Myiyo (5%). Pozostałe panele to mniej, niż 5%. Co ciekawe, tylko jeden panel nie dał mi żadnego zarobku. Nie będę go jednak wymieniał. 

 

 

wtorek, 03 kwietnia 2018

Wskazówki do tworzenia planu:

 

7) Utrzymanie domu:

Konserwacja, naprawy oraz zakup wyposażenia to dość nieoczywiste pozycje, które są również trudne do przewidzenia. Zaplanować je trudno, zwłaszcza w perspektywie całego roku. Warto jednak postąpić dwutorowo.

Pierwsza faza to prognoza wydatków, których jesteśmy pewni. Drobne remonty, przegląd przez fachowca czy konieczność doposażenia kuchni to wydatki, które często są planowane.

Faza druga to stworzenie rezerwy na nieprzewidziane wydatki. Zarezerwujmy tyle ile uważamy za słuszne. W ekstremalnych przypadkach rezerwa w kwocie nawet kilku tysięcy złotych może okazać się niewystarczająca, dlatego wszystko z umiarem.

 

8) Transport:

Wydatki związane z transportem są kategorią, która obejmuje przede wszystkim te związane z komunikacją publiczną (MPK, PKS, PKP) oraz koszty wydatkowane na taksówki. Kategoria ta nie zawiera wydatków związanych z autem, ponieważ ta stanowi osobną grupę.

Koszty związane z transportem wiążą się głównie z koniecznością przemieszczania się do pracy czy szkoły. W tej kwestii niektóre gospodarstwa domowe ponoszą miesięczne wydatki związane z zakupem biletów okresowych, których cena znana jest z góry oraz biletów jednorazowych, na które wydawać można różne kwoty. 

Podobnie zresztą sytuacja wygląda w przypadku wydatków na taksówki. Każdemu z nas może być ona potrzebna, dlatego warto wziąć również takie koszty pod uwagę. 

W przypadku transportu cena biletów miesięcznych jest zazwyczaj stała i dobrze znana. W przypadku pozostałych kosztów trzeba oszacować wydatki.

 

 

9) Samochód:

Auto jest osobą kategorią. Można by ją zaliczyć do transportu, jednak ze względu na różnorodność ponoszonych kosztów, bezpieczniej będzie stworzyć osobną grupę wydatków związaną z wydatkami na samochód.

Wydatki związane z autem to nie tylko koszt paliwa, ale również inne koszty ponoszone z różną częstotliwością. Należą do nich między innymi roczna składka ubezpieczenia OC, NNW oraz AC, coroczny przegląd, koszt wymiany opon (o ile nie robimy tego we własnym zakresie) oraz płynów, a także wydatki na naprawy, wyposażenie auta oraz koszty eksploatacji auta.

Podejście do poszczególnych wydatków jest inne. Koszt paliwa możemy oszacować na podstawie historycznych rachunków z kilku miesięczny na podstawie przedziału lub średniej. Pamiętajmy jednak, żeby brać pod uwagę również koszt paliwa w związku z dalszymi wyjazdami, które mają charakter incydentalny (np. podczas wakacji czy odwiedzin krewnych mieszkających poza miastem). 

Samochód to również wydatki roczne takie jak polisy ubezpieczeniowe OC, NNW, AC opłacane raz lub dwa razy w roku, koszt wymiany opon (dwa razy do roku), płynów, a także obowiązkowe badanie techniczne. Wydatki te można dość precyzyjnie oszacować na podstawie poprzednich lat, a niektóre z nich są stałe od kilku lat (np. wysokość opłaty za przegląd techniczny). Najlepiej zliczyć roczne koszty wszystkich pozycji i podzielić przez 12 miesięcy. Dzięki temu wszystkie wydatki będą w jednej, większej podgrupie.

Nieco więcej problemu przysporzą wydatki związane z naprawami, eksploatacją oraz wyposażeniem auta. Koszty te powstają niespodziewanie i nie mamy na nie wpływu. W tym przypadku polecam określenie miesięcznej kwoty, którą zarezerwujemy na niespodziewane wydatki związane z samochodem (oby takich sytuacji było jak najmniej).

 

Nie zapomnij polubić blog na Facebooku!!!

 

poniedziałek, 26 marca 2018

 

Wskazówki do tworzenia planu:

 

4) Zobowiązania:

Jeżeli chodzi o tą kategorię, to dotyczy ona przede wszystkim zobowiązań finansowych w postaci kredytów oraz pożyczek. Wysokość tych wydatków jest nam znana, ponieważ podobnie jak w przypadku telekomunikacji mamy do czynienia z umową i z góry ustalonym harmonogramem spłat. Jeżeli chodzi natomiast o pożyczki od znajomych czy rodziny, to też powinniśmy wiedzieć na jaką kwotę miesięcznej spłaty umówiliśmy się w momencie przyjęcia pieniędzy. 

Jeżeli chodzi o wskazówki związane z tą kategorią, to warto pamiętać o rodzaju rat, które spłacamy. Czy są one równe każdego miesiąca? A może rosną lub maleją? W każdym przypadku ich wysokość w planie finansowym powinna być ujęta tak jak w harmonogramie spłaty.

 

5) Jedzenie:

Kategoria jedzenie to jedna z pozycji planu wydatków, która stanowi ich największą część. Nie ma się co oszukiwać, że na żywność, alkohol i używki przeznaczana jest duża część budżetu domowego.

Jeszcze gorszą informacją jest fakt, że wydatki te trudno określić. Jakie więc można przyjąć kryteria ustalania kwoty miesięcznych wydatków?

Jedną z metod jest metoda historycznych wydatków, a więc próba ustalenia jakie koszty z tą kategorią ponosiliśmy w przeszłości. Mało osób jest jednak w stanie z duża precyzją ustalić ile wydało na jedzenie dwa miesiące temu, nie mówiąc już o konieczności cofnięcia się rok czy dwóch lat wstecz. Poza tym może to być dość niemiarodajne ze względu na zmiany cen. Jeżeli dokonywaliśmy płatności za pomocą kart płatniczych, a gotówką płaciliśmy sporadycznie, to możliwe jest ustalenie przybliżonej wartości wydatków za pomocą historii rachunku bankowego. O wiele łatwiejsze jest wyliczenie kwoty wydawanej na jedzenie poza domem, chyba, że robimy to tak często, że można stracić rachubę.

Metoda historycznych wydatków na pewno nie będzie w 100% pokazywać faktycznie poniesionych kosztów związanych z jedzeniem. Ma ona jednak być wskazówką jakie rzędu są te kwoty.

Ustalając, że zazwyczaj wydawaliśmy na jedzenie 800 złotych, proponuję ująć kwotę trochę wyższą np. 850 lub 900 złotych. Dzięki temu będziemy mieli poczucie bezpieczeństwa, a niewykorzystana kwota na koniec miesiąca będzie do naszej dyspozycji (ale nie do wydania, a na przykład na zwiększenie funduszu oszczędności). 

Na początku możemy więc planować w oparciu o takie ustalenia, ale z czasem proponuję metodę zbierania paragonów i systematycznemu notowaniu wydatków. Może to być uciążliwe i pracochłonne, ale pozwoli na faktyczne ustalenie kosztu jedzenia w danym miesiącu. Poza tym zbierając paragony obliczymy nie tylko wartość wydatków na jedzenie czy alkohol, ale także na inne kategorie, o których napiszę w dalszej części (chemia, kosmetyki itp.).

 

6) Produkty finansowe:

Grupa podobna do telekomunikacji oraz zobowiązań finansowych. Z góry znamy kwotę wydatków związanych z ubezpieczeniami na życie czy zdrowotnego. Są one zapisane w umowie i ustalanie w stałej, miesięcznej kwocie. 

Nieco większy problem możemy mieć z ubezpieczeniem nieruchomości czy majątku, które określane są zazwyczaj w jednej kwocie obejmującej cały rok. W tym przypadku kwotę tą należy podzielić przez 12 miesięcy. Proponuję również dodać pewną rezerwę (10-15%) na wypadek wzrostu rocznej składki.

 

Pamiętajcie o profilu blogu na FACEBOOKu!!!

 

poniedziałek, 19 marca 2018

Zleciłem kolejną wypłatę i w połowie lutego na moim koncie Pay Pal pojawiła się wpłata. Zrzut przedstawiam poniżej. Dodam tylko, że wypłata dotyczy panelu Global Test Market, chociaż nazwa płatnika jest nieco inna. W każdym razie musicie mi uwierzyć na słowo, że wpłata pochodzi z tego panelu. Nie mam możliwości zweryfikować tego w inny sposób. Chyba, że ktoś z Was może potwierdzić, że wpłaty z Global Test Market dokonywane są przez Perks.com. Jeżeli tak to zapraszam do komentowania.

 

 

Jak widać powyżej, wpłata została dokonana w dniu 16 lutego. Niestety nie ma informacji roku, ale uwierzcie mi, że chodzi o rok 2018. Dodam tylko, że zlecenie zostało dokonane w dniu 8 lutego, a więc w ciągu 8 dni pieniądze pojawiły się na koncie Pay Pal. 

W najbliższym czasie mam zamiar zlecić wypłatę z kolejnego panelu. Jak tylko zrealizuję kolejną wypłatę i znajdę czas, to na pewno wszystko opisze. O kolejnym wpisie możecie dowiedzieć się na z FACEBOOKa i profilu bloga właśnie tam. Zapraszam do odwiedzin, likeowania i śledzenia wydarzeń na blogu.

 

 

poniedziałek, 12 marca 2018

Witajcie!

Kolejny miesiąc za nami, a więc czas na podsumowanie. Poprzedni miesiąc był dość udany. Na wszystkich panelach łącznie udało mi się uzbierać 64 złote, a więc niecałe dziesięć złotych więcej, niż w styczniu. 

Poniżej wyniki czterech paneli, które przyczyniły się w 80% do tego wyniku. Oto one:

1) i-Say - 23%

2) Research Online - 18%

3) Global Test Market - 12%

4) Ask GFK - 10%

Jak widać w TOP 4 znalazły się panele, które zazwyczaj wymieniam. Wyjątkiem jest Research Online, który pojawił się chyba pierwszy raz i to od razu na drugim miejscu. Panel ten jest dobrym przykładem tego, że czasami warto zapisywać się do mało aktywnych paneli. Research Online to stosunkowo mało zaproszeń. Zdarza się, że przez 2-3 miesiące nie otrzymuję zaproszenia, ale jak już dostanę 2-3 zaproszenia to za dość dobre stawki. I tak stało się tym razem. Trzy zaproszenia, trzy rozwiązane ankiety i kilkanaście złotych na koncie, których mogłoby nie być, gdybym kiedyś przekreślił ten panel.

Rozpisałem się, a winnym jestem kilka słów o pozostałych wynikach. Nieco poniżej 10% zanotowały Reaktor Opinii oraz My Panel Base, a około 5% takie panele jak: SW Panel, E-panel, Cenne Opinie oraz Myiyo. Pozostałe panele to około 1% lub zero. Pamiętajcie jednak, żeby nie skreślać paneli, nawet jeżeli przynoszą zero od kilku miesięcy. 

Przypominam jednocześnie o profilu bloga na FACEBOOKu!!! Wchodź, likeujcie i bądźcie na bieżąco z wpisami, które pojawiają się na blogu. Dzięki temu nie przegapicie nowych wpisów!!!

 

poniedziałek, 05 marca 2018

Dziś prezentuję opis poszczególnych kategorii wydatków, które mogą być przydatne przy tworzeniu domowego budżetu. Każda z przedstawionych w tabeli kategorii jest z różną dokładnością opisana. Mam nadzieję, że chociaż dla kilku osób zestawienie to będzie przydatne.

 


 

Wskazówki do tworzenia planu:

1) Wydatki związane z mieszkaniem:

Zawierają się tutaj koszty, które ponosimy w związku z naszym miejscem zamieszkania. Głównymi wydatkami są tutaj wynajem oraz czynsz administracyjny, które są charakterystyczne dla bloków i kamienic oraz podatek od nieruchomości, który w tym zestawieniu zarezerwowany jest dla domów wolnostojących czy szeregowców. Określenie kosztów w tym przypadku jest proste i to zarówno w ujęciu miesięcznym jak i rocznym. Wydatki te znane są nam z góry, ponieważ każdy zna wysokość swojego czynszu oraz odstępnego za wynajem. Tak samo wygląda to z podatkiem od nieruchomości. 

Problemem może być nieoczekiwana sytuacja w przypadku czynszu administracyjnego jakim są rozliczenia roczne. Nie mniej jednak, dość łatwo skorygować zmianę jego wysokości, ponieważ rozliczenia dokonywane są zazwyczaj na początku roku. Sprawa wygląda trochę inaczej, jeżeli w czynszu wliczane są zmienne koszty jak woda, ogrzewanie czy gaz. Nadal jednak uważam, że czynsz jest zazwyczaj stały, określony miesięcznie oraz łatwy do przewidzenia. 

W przypadku podatku od nieruchomości, to jego wysokość również jest znana z góry. Przypominam, że nie zawsze podatek ten opłacamy sami. Zdarza się, że jest on uwzględniony w czynszu administracyjnym. Wydatek ten można ująć w wymiarze rocznym, kwartalnym czy miesięcznym w zależności od tego w jaki sposób następuje jego rozliczenie. 

 

2) Media:

Kategoria ta obejmuje przede wszystkim wymienione pozycje w tabeli. Należą do nich między innymi rachunki za wodę, energię elektryczną, gaz, ogrzewanie czy wywóz śmieci. Jak już wspomniałem, niektóre z nich mogą być ujęte w czynszu administracyjnym. Rozliczenia z nimi związane oraz częstotliwość otrzymywania rachunków może być różna. Okresami obrachunkowymi mogą być w tym przypadku miesiąc, dwa miesiące, kwartał, a nawet półrocze.

W takich przypadkach do oszacowania wydatków proponuję zebranie rachunków z ostatniego roku czy nawet dwóch lat i wypisanie kwot, które zostały zapłacone. Następnie należy zsumować wszystkie rachunki i podzielić ją przez ilość rachunków. Otrzymujemy wtedy średnią, która będzie naszą bazą. Jeżeli okresy rozliczeniowe były inne, niż miesięczne, to należy dodatkowo podzielić otrzymaną średnią przez:

- 2 - w przypadku okresów dwumiesięcznych,

- 3 - w przypadku rozliczeń kwartalnych,

- 6 - w przypadku rozliczeń półrocznych.

Do otrzymanej kwoty proponuję doliczenie 10% otrzymanej kwoty jako zapas i odchylenie od średniej. W ten sposób otrzymamy kwotę bazową rachunku w odniesieniu do miesiąca. 

Innym sposobem jest wyliczenie przedziału pomiędzy największą, a najmniejszą wartością spośród rachunków. Jego wyższa wartość może z powodzeniem zastąpić zaprezentowaną powyżej średnią.

 

Przykład 1:

Rachunki za gaz w ostatnich 8 kwartałach wynosiły kolejno: 100 zł; 115 zł; 120 zł; 95 zł; 105 zł; 100 zł; 130 zł; 115 zł.

Sumujemy wszystkie rachunki i otrzymujemy: 880 zł

Otrzymaną kwotę dzielimy przez 8 okresów: 880 zł : 8 = 110 zł

Otrzymaliśmy średnią za kwartał, więc dzielimy ją przez 3: 110 zł : 3 = 36,67 zł

Mnożymy otrzymaną średnią przez 1,1 (jak kto woli 110%): 29,33 x 1,1 = 40,33 zł

Otrzymaliśmy bazę w wysokości 40,33 zł. Dla ułatwienia można zaokrąglić ją w górę i mamy kwotę 41 zł. Będzie to nasz miesięczny wydatek na gaz, który ujmiemy w planie wydatków.

Analogicznie możemy wybrać wartość najniższą i najwyższą. Na jej podstawie utworzymy następujący przedział: 95 zł - 130 zł, co po podzieleniu przez trzy daje nam przedział 31,67 zł - 43,33 zł.

Jak widać wartości w obu przypadkach są mniej więcej zbliżone, dlatego wybór pozostawiam Wam.


Podobnie jak dla przykładu związanego z gazem postępujemy w przypadku pozostałych mediów. Zdaję sobie sprawę, że ich zużycie może się zmieniać, dlatego też baza powinna być obliczana powiedzmy do końca roku, a po tym okresie znów przeliczyć bazę na podstawie nowszych danych.

Pewnie wielu z Was zastanawia się: Jak to? Przecież za gaz płacę raz na kwartał, a on mi tutaj liczy na miesiąc? To co? Mam zapłacić tylko 41 zł, a resztę w kolejnym miesiącu?

Nie martwcie się! Tak to nie działa, ale cierpliwości. Wkrótce wyjaśnię, o co chodzi w przeliczaniu wszystkiego, co jest płacone w większych, niż miesięcznych okresach rozliczeniowych. 

Jeżeli chodzi o ogrzewanie to istnieje jeszcze problem z domami, których rozliczenia zazwyczaj są sezonowe. Wiadomo, że ogrzewanie domu odbywa się w "zimnych" miesiącach, ale zasada jest taka sama. Obliczamy roczne albo dwuletnie wydatki na używany rodzaju opału (gaz, węgiel, miał, ekogroszek) i dzielimy w ten sam sposób. W takich obliczeniach możemy również uwzględnić cenę opału (czy wzrosła znacznie w stosunku do posiadanych rachunków). Zazwyczaj każdy właściciel jest w stanie określić, ile ton węgla "spalił" ubiegłej zimy i czy była ona mroźna lub lżejsza. W takim przypadku możemy zwiększyć bazę nie o 10%, ale odpowiednio więcej.

 

Przykład 2:

Załóżmy, że znamy cenę tony węgla i wynosi ona 750 zł. Ubiegłej zimy zużyto 4 tony, a dwa lata temu 5 ton. Uwzględniając, że cena nie zmieniła się przez dwa lata, obliczamy roczny koszt węgla w poszczególnych latach:

Rok I: 750 zł x 4 tony = 3000 zł

Rok II: 750 zł x 5 ton = 3750 zł

W sumie: 6750 zł

Od razu możemy utworzyć przedział, który wynosi 3000-3750 zł rocznie, a więc przyjmujemy kwotę 3750 zł. Dzieląc uzyskaną kwotę przez 12 uzyskujemy wydatek miesięczny w kwocie (3750 zł : 12) = 312,50 zł. 

Drugi sposób, to obliczenie kwoty bazowej. Uzyskaną sumę dzielimy przez 2 lata:

6750 zł : 2 = 3375 zł

Otrzymaną bazę roczną dzielimy przez 12: 3375 zł : 12 = 281,25 zł

Bazę zwiększamy o 10% (chociaż może być to wyższy procent): 281,25 zł x 1,1 = 309,38 zł.

Otrzymane kwoty z przedziału lub obliczona jako baza są zbliżone do siebie i wynoszą w przybliżeniu odpowiednio 313 zł oraz 310 zł. Różnica znów jest niewielka, więc wybór należy do Was. Muszę jeszcze dodać, że w przykładzie uwzględniono tylko węgiel, bez dodatkowych kosztów (np. drewno do rozpalenia), które również należy uwzględnić w obliczeniach. Przykład dla węgla jest dość uniwersalny i może być stosowany do innych rodzajów opału.

 

 

3) Telekomunikacja:

W przypadku telekomunikacji koszty są zazwyczaj znane z góry. Abonament telefoniczny, za telewizję czy Internet jest określony w kwocie miesięcznej, dlatego nie ma dużej trudności w ustaleniu tych wydatków w planie finansowym. Istnieje jednak kilka sytuacji, na które warto uważać.

- W przypadku częstego przekraczania abonamentu telefonicznego albo telefonu na kartę i konieczności częstszego doładowywania lepszym rozwiązaniem będzie analiza historycznych wartości rachunków oraz wyliczenie średniej lub przedziału tak samo jak w przypadku mediów. 

- Warto mieć na uwadze możliwość zmiany posiadanych pakietów, które mogą mieć wpływ na wysokość wydatków miesięcznych. Dotyczy to telefonu komórkowego (np. przy przedłużeniu umowy), opłat za telewizję (zmiana pakietu) oraz Internetu (zwiększeni prędkości). 

- Pamiętajcie również o posiadanych promocjach (np. pierwszy miesiąc za złotówkę, trzy miesiące za połowę ceny). Bierzcie pod uwagę faktyczną wartość, którą przyjdzie nam płacić po okresie promocji i uwzględnić cały wydatek w kolejnych miesiącach po zakończeniu okresu promocji.


 

 

Nie zapomnijcie zostawić komentarza i odwiedzić profil bloga na FACEBOOKu!!!

wtorek, 27 lutego 2018

 

Tak jak obiecałem, przedstawiam listę wydatków, która może być dobrą inspiracją do stworzenia własnego, domowego budżetu. Lista ta zawiera 15 kategorii oraz 70 rodzajów wydatków. Katalog ten pewnie można by uzupełnić o kolejne pozycje (czekam na propozycje), ale w tej formie może stanowić niezłą podstawę do stworzenia swojego budżetu.


Lista wydatków:

1) Związane z mieszkaniem:

- wynajem

- czynsz administracyjny

- podatek od nieruchomości

- inne

2) Media:

- woda

- energia

- gaz

- ogrzewanie

- wywóz śmieci

- inne

3) Telekomunikacja:

- telefon

- telewizja (również na żądanie, itp.)

- Internet

- oprogramowanie do komputera, smartfona itp.

- inne

4) Zobowiązania:

- raty kredytów

- raty pożyczek

- pożyczki od znajomych, rodziny

- inne

5) Jedzenie:

- zakupy

- jedzenie poza domem

- alkohol

- używki

- inne

6) Produkty finansowe:

- ubezpieczenie nieruchomości/mieszkania

- ubezpieczenie majątku

- ubezpieczenie na życie

- ubezpieczenie zdrowotne

- inne

7) Utrzymanie domu:

- konserwacja i naprawy

- wyposażenie

8) Transport:

- bilety MPK

- bilety PKS/PKP

- taxi

9) Samochód:

- paliwo

- ubezpieczenie OC

- coroczny przegląd

- wymiana opon

- wymiana płynów (olej, hamulcowy itp.)

- naprawy

- wyposażenie auta

- eksploatacja auta

10) Zdrowie:

- lekarz

- leki

- rehabilitacja

- dodatkowe wydatki związane z leczeniem

- inne

11) Ubrania:

- oddzież

- buty

- dodatki

12) Higiena:

- kosmetyki

- środki czystości (chemia)

- usługi pielęgnacyjne (fryzjer, kosmetyczka itp.)

13) Dzieci:

- podręczniki

- artykuły szkolne

- składki szkolne

- dodatkowe zajęcia

- kieszonkowe

- gry i zabawki

- wydatki na żłobek, opiekunkę, przedszkole

14) Rozrywka i rekreacja:

- sport (basen, siłownia, zajęcia sportowe)

- kino, opera, teatr, koncerty, zoo itp.

- książki, czasopisma, filmy DVD, płyty

- hobby

- wakacje 

- inne

15) Inne wydatki:

- prezenty

- edukacja, szkolenia

- drobne wydatki

- podatki

- okazje, (święta - każdego miesiąca jest jakieś święto!)

- zwierzęta

- kary

 

 

ODWIEDŹ RESPECT YOUR MONEY NA FACEBOOKU!!!

poniedziałek, 19 lutego 2018

Przygotowanie do oszczędzania

Przygotowanie do oszczędzania jest strategicznym punktem w tworzeniu planu oszczędnościowego. Wymaga od nas przede wszystkim stworzenia własnego systemu rozliczeń miesięcznych oraz stworzenia własnego budżetu.

O przychodach i wydatkach, a także samym bilansie domowym pisałem już nieco. Dla przypomnienia poniżej linki do wpisów:

Domowy budżet - przychody

Domowy budżet - wydatki

Budżet domowy - Bilans

Kilka słów o wydatkach

 

Przypominając w skrócie do stworzenia własnego budżetu potrzebne jest zestawienie miesięcznych przychodów obejmujących wszystkie stałe ich źródła. Należą do nich przede wszystkim:

- wynagrodzenie na pracę (również z tytułu prowadzenia działalności, chociaż ich stałe określenie może okazać się trudne),

- renta, emerytura, alimenty, świadczenia alimentacyjne, socjalne, dodatki rodzinne, 500+, stypendia,

- przychody z wynajmowania komuś mieszkania czy innego lokalu, 

- przychody z pracy dodatkowej,

- pozostałe przychody o charakterze stałym i powtarzalnym.

 

Kolejnym krokiem jest stworzenie planów wydatków z podziałem na stałe i zmienne. Należy pamiętać, żeby w przypadku zmiennych wydatków określić ich przedział, w jakim zazwyczaj się mieszczą.

Przykład: rachunek za energię elektryczną, który wyniósł na 6 ostatnich rachunkach kolejno: 150, 130, 180, 120, 160, 145 zł można określić w przedziale 120-180 zł.

Dodatkowo warto rozgraniczyć wydatki na miesięczne, dwumiesięczne, kwartalne, półroczne, roczne i przeliczyć je na miesięczne zakresy. 

Postaram się przedstawić listę wydatków i być może kilka przykładów tworzenia takiego planu z uwzględnieniem różnych grup wydatków. Może to pomoże stworzyć własny i dokładny plan wydatków. 

Zestawiając przychody z wydatkami otrzymamy saldo wydatków, które da nam odpowiedź na pytanie czy czy stać nas w tym momencie na oszczędzanie. Jeżeli tak, to śmiało możemy przejść dalej. Jeżeli nie, musimy wprowadzić pewne korekty i plan naprawczy, który może odroczyć nasze marzenia o oszczędzaniu, chociaż wcale nie musi!


 

Przypominam o profilu na FACEBOOKu

 

1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 10
Tagi